وب سایت سیدرضا جمشیدی

بازاریابی رسانه، جذب مخاطب و کارآمدی

بازاریابی علم است که روش های ارتباط با مشتریان برای رفع نیازهای واقعی و بعضا کاذب آنها را شامل می شود و با تکنیک های خاص مانند تحلیل بازار و نیازسنجی نوع روش ها و روش رسیدن به استانداردهای تعریف شده در جهت هدف غایی را ارائه می دهد.

بازاریابی

 

در بازاریابی باید به چند موضوع توجه کرد که از جمله آنها شناخت اصول پایه بازاریابی در این علم است که یکی از محورهای اصلی فعالیت اقتصادی محسوب میشود. در بازاریابی محصول از کالا گرفته تا خدمات، باید اصول و روش‌های علم بازاریابی تکنیکال بادقت مطالعه شود و بر اساس داده های موجود در بخش تجربی، اندازه گیری شده و راهکارها تدوین و اجرا شود.

بازاریابی رسانه‌ای نوعی بازاریابی خدماتی است که به فروش اطلاع رسانی و نیازهای اطلاعاتی مخاطب توجه دارد و اطلاع رسانی متناسب با نیاز مخاطب را در بر می گیرد.

درجهت عرضه خدمات به مخاطب، باید شناخت کامل از مخاطب، روش‌های ارتباط با آن، تولید نیاز و برطرف کردن نیاز را بررسی کرده و بر اساس داده های به دست آمده، اقدامات موثر انجام داد.

در این مطلب بر آن هستیم تولید و عرضه محتوا به عنوان یک خدمت رسانه ایی مورد تحلیل بررسی قرار دهیم و به عبارت درست تر چهار محور اصلی به عنوان آمیخته بازایابی که به چهار p معروف است را بر اساس بازاریابی خدمات رسانه تدوین کنیم.

باید در نظر داشت که یکی از مهم ترین فاکتورهای جذب مخاطب جنس مشتری است که قبل از هر فعالیتی باید به آن توجه کرد . عواملی مانند گروه سنی، جنسیت، گرایش ها، علاقمندی ها، فرهنگ و آداب رسوم، نحوه دریافت اطلاعات و مواردی از این قبیل فاکتورهای اولیه شناخت مشتری و مخاطب است .

محصول

اولین گام اصول بازاریابی محصول است که در این مطلب محصول، محتوای تولید شده از سوی نویسندگان و خبرنگاران و مراکز و افراد تولید کننده مطلب است.

P1– کلمات کلیدی:  بازاریابی   marketing، محصول  product، محتوا  content، نویسندگان writers

هزینه

این محصول باید دارای ویژگی های خاصی باشد که مخاطبین  هدف از بین محتواها و اخبارمنتشرشده مطالب و محتوای تولید شده این رسانه را ترجیح دهند و زمان که گرانبهاترین سرمایه است را دراختیار رسانه گذاشته و برای تهیه این محتوا هزینه بپردازند. غیر از زمان، این هزینه با خرید نشریات مکتوب و سنتی و با هزینه های اینترنتی حق الزحمه مطلب تولید شده را پرداخت کنند. بر این اساس هر رسانه ای که مطلب و محتوای پربارتر و با ارزش تری داشته باشد، مخاطب آن رسانه را برای گرفتن اطلاعات خود انتخاب می کند.

P2-کلمات کلیدی: مخاطبین  audiences، ویژگی ها  features، رسانه  media، ترجیح perfer

 کانال توزیع

محصول هر رسانه تولید و انتشار محتواست که باید به وسیله کانال ارتباطی خاص خود به مخاطب منتقل شده و با برطرف کردن نیازهای اطلاعاتی او، مخاطب را جذب رسانه کند. همچنین رسانه ای که به عنوان کانال توزیع محتوا فعالیت می کند باید با کیفیت، سرعت، دقت و صداقت محتوای تولید شده را در اختیار مخاطب قرار دهد.

زمان عرضه ،نوع محتوا،رسانه عرضه محتوا و علاقمندی، مخاطب، بخشی از عواملی است که مورد توجه عرضه محتوا قرار می گیرد .

P3 –کلمات کلیدی: ابزارهای ارتباطی Communication tools، کانال توزیع Distribution channels، رسانه media، علاقمندی مخاطب Audience interest

ترویج

در هر فعالیت تولیدی و خدماتی , بخش معرفی وتبلیغات و روابط عمومی یک مرحله در حوزه بازاریابی است. رسانه برای ایجاد ارتباط با مخاطبین باید برند خودرا در مراکزمهم  تصمیم گیری و تولید خبر و رویداد معرفی نماید و از طریق روابط عمومی مناسب و برگزاری رویدادها و حضور درتشکل های صنفی و خبری، رسانه و برند خود را معرفی کند. همچنین ارتباط موثری با مراکز تولید محتوا و خبر ایجاد کند و باتولید محتوای مخاطب پسند و تبلیغات مناسب رسانه را برای عموم مردم جذاب کند تا مخاطب با پیگیری اخبار و رویداد مشتری آن رسانه شود.

P4  – کلمات کلیدیبرند brand، مراکز تصمیم گیر Decision Making Centers، رویدادها events، روابط عمومی public relations، صنف class، تبلیغات Advertising

سرمایه اقتصادی هر رسانه مشتریان و مخاطبین رسانه است. تبلیغات مستقیم و غیر مستقیم منافع و درآمد برای رسانه ایجاد می‌کند و تیم بازاریابی رسانه با استفاده از  فرصت های به دست آمده از طریق مخاطبین وذینفعان  به تولید و گسترش بازار و کسب در آمد بپردازند.

در کل اگر این اصول در بازایابی رسانه رعایت شود به راحتی می توان امیدوار بود که رسانه جایگاه خود را به عنوان یک برند پیدا کرده و علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی، به سودآوری نیز دست پیدا می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.