وب سایت سیدرضا جمشیدی

جامعه برای پرورش نخبگان هزینه می دهد؛مسئولیت اجتماعی و مفاخر ملی/ مورد مطالعاتی علی دایی

«رسانه مسئولیت اجتماعی»- سید رضا جمشیدی: سرمایه انسانی یکی از مهم ترین مولفه های توسعه یک کشور به شمار می رود و به همین دلیل کشورهای توسعه یافته تلاش زیادی می کنند تا سرمایه های انسانی خود را به شکلی پرورش بدهند که در آینده بتوانند از آنها در راستای رشد و توسعه استفاده کنند.
در چنین شرایطی برخی نخبگان که دارای جایگاه بین المللی و فراگیر هستند جزئی از سرمایه های انکار ناپذیر یک جامعه و مایه مباهات مردم خواهند بود.
مسئولیت اجتماعی در این زمینه بیانگر این نکته است که به دلیل اینکه جامعه هزینه زیادی برای پرورش نیروی انسانی و نخبگان خود پرداخت می کند باید در حفظ جایگاه نخبگان تلاش کرد و اجازه نداد سرمایه های انسانی جامعه دستخوش بازی های سیاسی وجناحی شود.
علی دایی نمونه بارز یک چهره سرشناس بین المللی و یک نخبه است که علاوه بر اینکه در دانشگاه صنعتی شریف به عنوان بهترین دانشگاه علمی کشور تحصیل کرده در زمینه ورزشی موفقیت های بین المللی زیادی به دست آورده است.
موفقیت هایی که نه تنها به نام علی دایی و بلکه به نام ایران در عرصه بین الملل نوشته شده است. دایی نخستین بازیکن تاریخ جهان است که تعداد گل های زده اش از مرز ۱۰۰ گل گذشته و تا مدتی پیش رکورددار بیشترین گل زده در بین همه بازیکنان تاریخ فوتبال بود که این رکورد توسط کریستیانو رونالدو به عنوان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ جهان شکسته شد.

دایی در اغلب بازی های حساس تیم ملی و در زمانی که تیم ملی در شرایط سختی قرار داشت گره گشا بود و بارها خوشحالی را مهمان خانواده های ایرانی کرده است.
از سوی دیگر در اغلب نشست ها و همایش هایی که در فوتبال جهان برگزار می شود از دایی به عنوان مهمان افتخاری دعوت می شود و از نظر فیفا وی جز بزرگان فوتبال جهان قلمداد می شود.
در نتیجه علی دایی دارای یک جایگاه ملی و بین المللی است و به همین دلیل حفظ این سرمایه ارزشمند ملی برای همه مردم ایران یک اولویت به شمار می رود.
متأسفانه در روزهای اخیر برخوردهای ناشایستی با علی دایی در صداوسیما صورت گرفته که افکار عمومی جامعه را مخدوش کرده است.
یکی از کارشناسان صداوسیما در یک برنامه تلویزیونی که بینندگان زیادی دارد صحبت هایی تسمخر آمیز و غیر واقعی درباره علی دایی مطرح کرده که نشان دهنده عدم توجه به جایگاه نخبگان ومفاخر ملی است.
نکته مهمی که در جامعه ما وجود دارد این است که مسائل مختلف تحت تأثیر بازی های سیاسی قرار گرفته و به همین دلیل گروه های مختلف سیاسی به خود این اجازه را می دهند که رویکردی را در پیش بگیرند که منافع فردی و جناحی در آن مستتر است و نه منافع ملی.
در شرایط کنونی که جامعه ایران بیش از هر زمان دیگر دستخوش التهاب و تنش است باید رویکردی از سوی نهادهای حاکمیتی صورت بگیرد که وحدت بخش و تنش زدا باشد.
بدون تردید در این زمینه صداوسیما به عنوان رسانه ملی نقش کلیدی ایفا خواهد کرد. این در حالی است که متأسفانه رویکردی که صداوسیما در پیش گرفته وحدت آفرین نیست و به سمتی حرکت می کند که شکاف های اجتماعی را در جامعه بیشتر می کند.

اینکه یک کارشناس صداوسیما در یک برنامه تلویزیونی به خود اجازه می دهد در محضر بینندگان به یکی از مفاخر ملی کشور توهین کند زیبنده رسانه ملی نیست.
این اتفاق برای بار اول هم رخ نداده و در گذشته نیز اتفاقات مشابهی وجود داشته که برخی افراد معلوم الحال به نخبگان ورزشی،سیاسی و اجتماعی توهین کرده و یا آنها را تمسخر کرده اند.
واکنش های مردم در شبکه های اجتماعی به این مسائل به خوبی نشان می دهد که رسانه ملی در مسیر اشتباهی حرکت می کند و افرادی مانند علی دایی از جایگاه والایی در بین مردم برخوردار هستند.
همه ما می دانیم که جامعه ایران به افزایش سرمایه و اعتماد اجتماعی نیاز دارد و با توجه به اتفاقاتی که در ماه های اخیر رخ داده نخبگان می توانند سهم مهمی در افزایش سرمایه  و اعتماد اجتماعی ایفا کنند.
اینکه برخی جریان های فکری وسیاسی نخبگان ملی را نادیده می گیرند و یا به آنها توهین می کنند خواست و مطالبه مردم نیست و بیشتر به دلیل منافع گروهی و جناحی است.
علی دایی یکی از سرمایه های ملی است که دارای جایگاه بین المللی است و در بین مردم جامعه نیز به عنوان یک الگو شناخته می شود. هنگامی  که نسل جدید مشاهده می کند در رسانه ملی که باید براساس منافع ملی حرکت کند به مفاخر ملی توهین می شود امید و انگیزه رشد و پیشرفت را از دست می دهد. اتفاقی که پیامدهای منفی زیادی برای جامعه به همراه خواهد داشت.
به همین دلیل نیز باید جایگاه سرمایه انسانی و مفاخر ملی را ارج بنهیم و آنها را دستخوش بازی های سیاسی و اهداف گروهی قرار ندهیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.