وب سایت سیدرضا جمشیدی

باید روی مفاهیم و مبانی مسئولیت اجتماعی توازن و مفاهمه ایجاد شود

رسانه مسئولیت اجتماعی : اعضای کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی در جلسه ماهیانه به ریاست دکتر اولیایی نایب رییس کمیسیون که به صورت مجازی برگزار شد گزارشی از فعالیت ها و اقدامات خود را ارائه کردند.در این جلسه اعضا به بیان دیدگاه ها و رویدادهای جاری کمیسیون پرداختند و برنامه های آینده این کمسیون تببین شد.

مسئولیت اجتماعی

  به گزارش رسانه مسئولیت اجتماعی , در این جلسه که به صورت مجازی و آنلاین برگزار می شد مهندس طاهره خارستانی رییس کمیته مسئولیت اجتماعی ضمن بیان گزارشی از عملکرد این کمیته خاطر نشان کرد:تمرکز اصلی ما روی آگاهی بخشی و آموزش روی حوزه های مختلف مسئولیت اجتماعی بوده است.به همین دلیل نیز یک نشست مشترک با کمیسیون مسئولیت اجتماعی اصفهان برگزار کردیم. عنوان نشست نیز مسئولیت پذیری اجتماعی در دوران کرونا بود.پس از نشست اغلب دوستان نظر مثبتی نسبت به محتوا و ساختار ارائه در این نشست داشتند. در همین راستا ما به دنبال این هستیم که در آذرماه سومین نشست فصلی خود را نیز برگزار کنیم.موضوعی که مورد نظر ما است و ما به دنبال جلب دیدگاه سایر اعضای کمیسیون هستیم تمرکز روی رابطه بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد به عنوان دو بازوی مهم اقتصادی و اجتماعی در پیشبرد اهداف کمیسیون است.بدون تردید همکاری های سازنده بین بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد و تشکل ها می تواند نقش مهمی در تحقق اهداف کمیته مسئولیت اجتماعی داشته باشند. در این زمینه اساتید مختلفی وجود دارند که می توان از تخصص آنها استفاده کرد.

نکته مهم اینکه امروز زمان آن فرارسیده که سند سازی های متداوم در بخش خصوصی برای الگو سازی در زمینه مسئولیت اجتماعی اقدام کنیم.تجربه نشان داده هنگامی که سازمان ها به تعاریف و رویکردهای مسئولیت اجتماعی آشنا شدند به دنبال این هستند که فعالیت بیشتری در زمینه تحقق مسئولیت اجتماعی انجام بدهند.در شرایط کنونی ما دو برنامه محوری در دستور کار خود داریم. نخست حفظ برنامه های ترویجی با برگزاری مستمر نشست هایی که برگزار می کنیم با اطلاع رسانی هایی که پیرامون آنها انجام می شود و برنامه دوم نیز مستند سازی ها و محتواسازی هایی است که برای انتقال تجارب علمی کاربردی و موفقی که در کشور وجود دارد.هدف ما در این زمینه این است که جعبه ابزار تصمیم گیری و کاری مدیران را در سازمان ها تقویت کنیم. در این جلسه دکتر عبادی رییس کمیته حاکمیت شرکتی عنوان کرد:یکی از مهم ترین موضوعاتی که در حاکمیت شرکتی دارای اهمیت است توازن و مفاهمه در این زمینه و فرهنگ سازی و آموزش است.هنگامی که ما با دوستان در این زمینه گفت وگو می کنیم متوجه می شویم که هنوز در مقدمات مسأله مشکل وجود دارد.به همین دلیل برنامه ای در این زمینه تدوین شده است.تأکید اصلی این برنامه نیز روی آموزش و فرهنگ سازی است.تلاش ما نیز این است در پنج ماه باقی مانده از سال نود ونه در زمینه آموزش به صورت عمومی و تخصصی فعالیت داشته باشیم.بنده معتقدم بین حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی ارتباط جدی وجود دارد.

براساس پژوهش هایی که در این زمینه صورت گرفته ارتقای حاکمیت شرکتی می تواند در افزایش مسئولیت اجتماعی کمک کند.از آبان ماه برنامه های ما براساس پنج اولویت پیش خواهد رفت. نخست طراحی پوستر های آموزشی و فرهنگ سازی است که به تفکیک هفته های باقی مانده سال پیشنهادهای ما ارائه شده است.محور دوم ما جلسات آموزشی است که در این جلسات روی مفاهیم و مبانی حاکمیت شرکتی است که می تواند به صورت مشترک با اتاق های استانی برگزار شود.

محور سوم بررسی وضعیت بقیه کشورها در حوزه حاکمیت شرکتی و بررسی نمونه های موفق در کشورهای آلمان و مکزیک خواهد بود.در محور چهارم ما آمادگی داریم مقالاتی را در نشریه اتاق و یا نشریاتی که خارج از اتاق فعالیت می کنند منتشر کنیم.در محور پنجم ما به دنبال برگزاری دو سمینار خواهیم بود که تلاش می کنیم نخستیم سمینار در آذرماه برگزار شود.این سمینار در بین کمیسیون های درون اتاق ایران برگزار خواهد شد. سمینار دوم در بهمن ماه و با دعوت از اساتید بیرون از مجموعه خواهد بود.موضوع این سمینار نیز می تواند درباره چالش های بانکی و با بورس باشد.در مجموع بیش از بیست برنامه در نظر گرفته شده که امیدواریم با کمک دوستان بتوانیم در اسفندماه یک گزارش مناسب و موفق خدمت دوستان ارائه کنیم.

در این جلسه همچنین دکتر اولیایی خاطر نشان کرد:زمانی که بنده به همراه خانم خارستانی نظام نامه را تدوین کردیم فکر نمی کردیم موضوع تا به این اندازه جدی شود.درنظام نامه ای که در شرایط کنونی طراحی شده ارکان اتاق ایران در کنار اتاق اصناف، تعاون وزارت اقتصاد و پلیس امنیت اقتصادی در آن وجود دارد.قرار است همه مسیرهای فعالیت های مسئولیت اجتماعی و پرداخت هایی که بخش خصوصی قرار است انجام بدهد با اولویت هایی که به صورت تشویقی از ان جی او ها زیر مجموعه در سمت دیگر انجام می شود و اولویت هایی که توسط شورا قرار است برای مسئولیت اجتماعی انجام شود با همکاری وزارت اقتصاد و پلیس امنیت اقتصادی هر تراکنشی که در ذیل شورا به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی در نظر گرفته شود. به همین دلیل در این شورا نماینده وزیر اقتصاد و نماینده پلیس امنیت اقتصادی باید حضور داشته باشند.با این وجود بیشتر ترکیب شورا از بخش خصوصی تشکیل شده است.البته هنوز درباره ترکیب شورا تصمیم گیری نشده و به همین دلیل از پیشنهادات دوستان و کارشناسان در این زمینه استقبال می کنیم. اعضای کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی : آقایان بنابیان , اولیایی , بهشتی نسب , ترکمان دهنوی , جمعه ای , حسینی امین،قدرتی،لشکری ملک پور و نجف آبادی پور

خانم ها : اندیش , نیسی , راهدار و محبی

کارشناسان : آقایان عبادی , فراهانی , شهرابی فراهانی و سرکار خانم خارستانی

دبیر کمیسیون : خانم قاسمی

مهمانان : آقایان آشتیانی , کاظمی و آقای سید رضا جمشیدی به عنوان مدیرمسئول رسانه مسئولیت اجتماعی در این جلسه حضور داشتند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.